Simba Onderzoek
METHODE VAN ONDERZOEK Een onderzoek naar Simba Matrassen vereist extra informatie over de consumenten in Nederland. Dit onderdeel van het onderzoek doe ik zelf door middel van interviews. Er zijn twee verschillende manieren om data te verzamelen, namelijk: • De kwantitatieve methode • De kwalitatieve methode De kwalitatieve methode is nuttig wanneer er onderzoek verricht zal worden onder een kleine groep en er gezocht wordt naar gedetailleerde meningen over een onder- werp. Deze mensen zullen dan met een beperkt aantal vragen benaderd worden om de gewenste onderzoeksvraag te be- antwoorden. Nu heb ik gekozen voor de kwalitatieve methoden om meer over de consumen- ten in Nederland te weten te komen. Dit doe ik door middel van een interview. Een interview is de meest passende manier, aangezien er hier een aantal vaststaande onderwerpen in detail opgenomen kan worden. Het interview is bij drie mensen afgenomen die op verschillende niveaus in het bedrijf werkzaamheden verrichten. Een interview is een vraaggesprek dat je voert met één persoon. Dit kun je ge- structureerd, semigestructureerd of onge- structureerd doen. In een gestructureerd interview behandel je dezelfde vragen bij iedere respondent in dezelfde volgorde. Hier is het niet mogelijk om door te vragen tijdens het interview. Gestructureerde in- terviews komen daarom het meest over- een met een enquête, met als enig verschil dat je de vragen mondeling stelt in plaats van dat ze op papier staan. Het onderzoek heeft zich plaatsgevonden op straat en in mijn omgeving. Er werden verschillende mensen van verschillende leeftijd ondervraagt over matrassen en Simba. Deze drie mensen zijn: 1. Elian Maas, 55 jaar. 2. Steef Kamper, 20 jaar. 3. Barry Taal, 79 jaar. Deze groep mensen zijn persoonlijk bena- derd. Er is met een open en respectvolle houding gevraagd of de mensen deel wil- den nemen aan het onderzoek. Na het interview zijn er klantprofielen opgesteld van de geïnterviewde consu- menten, zodat dat er een goed beeld kon worden gecreëerd van wat de consumen- ten verwachten van Simba Matrassen. 14
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5